BAGAN SERAI: Mayat lelaki dipercayai warga tempatan ditemukan dalam keadaan terapung dan berpakaian lengkap di Sungai Kurau, Jalan Jetty di sini petang tadi.

Mangsa dipercayai berumur dalam lingkungan 30 tahun dan masih belum dikenal pasti identiti berikutan tiada pengenalan diri pada tubuh serta pakaiannya.

Menurut Ketua Polis Daerah Kerian, Superintenden Mazuki Mat, siasatan awal mendapati tiada unsur-unsur perlakuan jenayah terhadap mangsa.

"Pihak polis terima panggilan telefon daripada seorang lelaki memaklumkan telah menjumpai satu mayat lelaki yang identitinya tidak pasti terapung di dalam Sungai Kurau.

"Hasil temu bual dengan saksi memaklumkan mayat tersebut telah ditemui dalam keadaan terapung dan berpakaian lengkap di tengah Sungai Kurau Jalan Jetty, Bagan Serai.

"Keadaan mayat tersebut tidak dapat dibuat pengecaman kerana tiada pengenalan diri pada tubuh dan pakaian mangsa," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Mazuki berkata, mangsa kemudiannya dibawa ke Unit Forensik Hospital Parit Buntar untuk tindakan selanjutnya.

Tambahnya, proses bedah siasat telah dijalankan pada jam 6.30 petang tadi oleh Pegawai Perubatan Hospital Parit Buntar.

"Ujian saringan COVID-19 telah dilakukan hari ini dan hasilnya negatif.

"Hasil bedah siasat dipercayai mangsa merupakan warganegara Malaysia berumur 30-an.

"Ia kerana terdapat tanda suntikan Bacille Calmette-Guerin (BCG) pada lengan sebelah kiri," katanya lagi.

Beliau berkata, hasil bedah siasat turut mendapati sebab-sebab kematian adalah disebabkan Asphyxia Secondary to Drowning atau mati lemas.

Kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.