KUALA LUMPUR: Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz merayu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberikan moratorium antara tiga hingga enam bulan kepada rakyat yang terjejas banjir.

Katanya, ramai mangsa banjir yang terpaksa menanggung kerugian besar, termasuk kerosakan harta benda dan kerugian hasil tanaman dan binatang ternakan akibat bencana tersebut.

"Maka bagi pihak mereka, saya dengan rasa rendah diri ingin memohon dan merayu agar YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat mempertimbangkan moratorium sekurang-kurangnya tiga hingga enam bulan bagi mangsa-mangsa banjir yang terjejas.

"Besar harapan Kerajaan Negeri agar mangsa-mangsa banjir ini  boleh diberikan sedikit kelegaan dari segi moratorium dalam tempoh yang saya sebutkan," katanya dalam kemas kini di Facebook, pada Isnin. 

Katanya, untuk tahun ini sahaja ramai rakyat Johor yang terpaksa melalui ujian banjir yang amat mencabar bukan hanya sekali, tetapi dua kali.

 


BACA SEMUA BERHUBUNG BANJIR JOHOR DI SINI


Sebelum ini moratorium atau penangguhan pernah diberikan kepada rakyat Malaysia selama enam bulan pada 2020 bagi meringankan beban rakyat akibat penutupan ekonomi susulan pandemik COVID-19.