LONDON: Kylian Mbappe mencipta satu lagi rekod ketika Perancis mengekalkan rekod kemenangan 100 peratus mereka dalam aksi Kumpulan B, kelayakan Kejohanan Eropah (Euro 2024) dengan kemenangan 1-0 ke atas Greece di Paris.

Penalti pada minit ke-55 Mbappe adalah gol ke-54 peribadinya musim ini sekali gus mengatasi rekod Just Fontaine untuk penjaring terbanyak Perancis dalam satu kelab dan kempen antarabangsa, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Perancis berpeluang menggandakan jaringan menerusi Kolo Muani dan Jules Kounde ketika tugas Greece menjadi lebih sukar selepas Konstantinos Mavropanos dilayangkan kad merah kerana mengasari Muani pada minit ke-69.

Dalam aksi kumpulan sama, Ireland memerlukan 52 minit untuk merobek pertahanan Gibraltar dengan gol disumbang oleh Mikey Johnston, Evan Ferguson dan Adam Idah untuk kemenangan 3-0 di Dublin.

Dalam aksi Kumpulan C, Ukraine mengukuhkan kedudukan mereka di tempat kedua di belakang England yang menang besar 7-0 ke atas Macedonia Utara.

Penalti Viktor Tsygankov pada minit ke-72 sudah cukup bagi Ukraine mencatatkan kemenangan 1-0 ke atas Malta di Trnava.

Dalam aksi Kumpulan D, Armenia meneruskan rentak kemenangan apabila membenam cabaran Latvia dengan keputusan 2-1 selepas mencipta kejutan mengalahkan Wales di Cardiff, hujung minggu lalu.

Wales terus bergelut mencipta kemenangan apabila tumpas 0-2 kepada pendahulu Kumpulan D, Turkiye hasil jaringan Umut Nayir dan Arda Guler pada separuh masa kedua permainan.

Hatrik Daniel Hakans dalam kemenangan besar 6-0 Finland ke atas San Marino menyaksikan pendahulu Kumpulan H itu mencatatkan empat kemenangan daripada lima perlawanan.

Keputusan seri antara Slovenia dan Denmark yang terikat 1-1 di Ljubljana membolehkan Kazakhstan menduduki tempat kedua Kumpulan H selepas mengejutkan Ireland Utara 1-0 di Belfast.

Sementara itu, rekod kemenangan 100 peratus Switzerland dalam Kumpulan I dipadam Romania selepas mencipta kebangkitan untuk mengikat pendahulu itu dengan keputusan 2-2.

Israel pula mencatatkan kemenangan 2-1 ke atas Andorra manakala Belarus memperoleh kejayaan pertama dengan membenam Kosovo 2-1..

-- BERNAMA