Kementerian Kesihatan hari ini memaklumkan kerajaan sedang memantau dan melarang pengimportan produk tertentu mentega kacang SKIPPY yang dilaporkan ditarik balik penjualannya di Amerika Syarikat sebagai langkah berjaga-jaga.

Produk terbabit bagaimanapun tidak diedarkan di negara ini.

Penarikan balik secara sukarela dan terhad oleh Syarikat Hormel Foods Sales LLC itu diumumkan menerusi satu notifikasi di laman sesawang pihak berkuasa kesihatan negara itu, U.S. Food and Drug Administation (USFDA) di www.fda.gov.

“Penarikan adalah terhadap sejumlah batch produk mentega kacang SKIPPY® Reduced Fat Creamy Peanut Butter Spread yang diedarkan di kawasan Georgia, Virginia, Alabama, North Carolina, South Carolina, Delaware dan Arkansas, Amerika Syarikat.

“Ia berikutan dikhuatiri tercemar dengan serpihan logam halus,” kata satu kenyataan Kementerian Kesihatan yang dikeluarkan hari ini.

Batch yang terlibat adalah pembungkusan 16.3 ounce jars, ”Best If Used By” iaitu DEC1416LR1 dengan UPC code 37600-10500.

Syarikat DKSH yang mengimport dan mengedarkan produkSKIPPY® Peanut Butter di Malaysia juga mengesahkan bahawa produk terbabit yang dipanggil balik di Amerika Syarikat hanya diedarkan ke tujuh (7) negeri di Amerika Syarikat seperti yang dinyatakan di atas dan produk terbabit tidak diedarkan ke negara lain termasuk Malaysia.