KUALA LUMPUR: Kerajaan memutuskan tidak menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan Proklamasi Darurat baharu apabila darurat tamat pada 1 Ogos ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan berkata, kerajaan juga bersetuju untuk membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dibuat semasa Proklamasi Darurat sebelum ini.

“Saya ingin mengesahkan pada hari ini, di dalam dewan ini, saya tertakluk kalau saya cakap tidak benar bahawa Kerajaan Persekutuan memutuskan untuk tidak menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan Proklamasi Darurat bila tamat pada 1 Ogos 2021.

“Yang ketiga, tolong dengar saya. Kerajaan telah buat keputusan untuk, berdasarkan kepada perkara 150 (3) untuk membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dibuat semasa proklamasi ini.

“Oleh kerana telah dibatalkan, maka isu ungkai atau ‘annulment’ sudah tidak lagi relevan,” katanya dalam Mesyuarat Khas Dewan Rakyat pada Isnin.
LAMAN MIKRO SISITV PARLIMEN ADA DI SINI


[LAPOR LANGSUNG] Sesi petang Sidang Mesyuarat Khas Parlimen sudah bermula


Mengulas titah Yang di-Pertuan Agong yang dibangkitkan Ahli Parlimen sebelum itu, beliau menegaskan Agong yang perkenan bahawa 'Mesyuarat Khas' dipanggil Perdana Menteri.

“Isu mengenai titah Yang di-Pertuan Agong, saya ingin menunjukkan bahwa pemberitahu daripada PM kepada Speakar, ia berbunyi…

“Dengan hormatnya saya ingin memaklumkan bahawa Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong telah perkenan untuk kerajaan memanggil Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen ke-14 bagi Dewan Rakyat yang bersidang 26 Julai hingga 2 ogos 2021.

"Dokumen bercakap lebih kuat daripada kata-kata,” tegas Takiyuddin lagi.