META merupakan salah satu syarikat yang melakukan pelaburan tinggi dalam arena kecerdasan buatan, dan turut menawarkan model bahasa raya mereka dalam bentuk sumber terbuka.

Meta sendiri turut telah mula mengintegrasikan sokongan kecerdasan buatan janaan pada Facebook, Instagram dan WhatsApp – dan menawarkan ia kepada pengguna di beberapa buah negara secara terhad.

Selain daripada itu, kini hadir laporan mengatakan Meta merancang untuk memperkenalkan caj bayaran tambahan untuk beberapa ciri kecerdasan buatan melalui produk mereka.

Buat masa ini, ia masih di peringkat perancangan – dan tidak diketahui akan diperkenalkan awal atau menantikan Meta memperkenalkan Meta AI secara meluas seluruh dunia sebelum mengumumkannya.

Untuk makluman, sejumlah perkhidmatan kecerdasan buatan mengenakan caj perkhidmatan – dan tidak ketinggalan juga adalah Google, Microsoft, X dan lain-lain yang turut mengenakan bayaran tambahan untuk mengakses ciri AI pada platform masing-masing.

Dengan langkah ini, ia mungkin mengurangkan sedikit kos operasi untuk menjalankan kecerdasan buatan yang selalunya memerlukan kuasa pemprosesan tinggi. -Amanz