Kerajaan Malaysia telah diminta untuk memulakan 'inkuiri yang melibatkan parlimen antarabangsa’ ke atas kes pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370, selain daripada satu Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC ) mengenai perkara itu.

Penasihat DAP dan Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang mencadangkan bahawa siasatan antarabangsa diperlukan kerana ini bukan sahaja bencana negara tetapi bencana antarabangsa.

Berikutan pengumuman pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam bahawa beberapa jawatankuasa akan ditubuhkan untuk melihat pada beberapa aspek pesawat MH370, Lim mempersoalkan sama ada ini bermakna kerajaan tidak akan menubuhkan satu PSC untuk MH370 .

"Soalan pertama yang timbul ialah sama ada Hishammuddin dan kabinet telah membiarkan cadangan menubuhkan PSC MH370 dan jika ya, mengapa? " Tanya Lim dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan di pusat perkhidmatannya di Johor pagi ini.

Lim mendakwa bahawa Hishammuddin pada 25 Mac telah memberi jaminan di Parlimen bahawa beliau akan mencadangkan kepada kabinet dengan memanggil ahli parlimen untuk PSC dan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat tragedi MH370.

Walaubagaimanapun, pada Sabtu, Hishammuddin mengumumkan bahawa satu pasukan siasatan dan tiga jawatankuasa peringkat menteri telah ditubuhkan untuk menyiasat kes pesawat hilang, MH370.

Hishammuddin berkata penyiasat bebas yang ditugaskan akan memimpin satu pasukan siasatan yang terdiri daripada tiga kumpulan, iaitu pakar penerbangan, operasi, perubatan dan kemanusiaan.

Tiga jawatankuasa peringkat menteri tersebut adalah satu jawatankuasa waris keluarga penumpang dan anak kapal yang diketuai oleh Timbalan Menteri Luar Negeri Hamzah Zainuddin, jawatankuasa teknikal yang diketuai oleh Timbalan Menteri Pengangkutan Abdul Aziz Kaprawi , dan penugasan jawatankuasa aset , diterajui oleh Timbalan Menteri Pertahanan Abdul Rahim Bakri.

Lim berkata bahawa aku janji Hishammuddin telah dibuat ketika pergulungan usul khas mengenai nasib 239 penumpang dan anak kapal MH370, yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Hishammuddin memberitahu Parlimen pada waktu itu bahawa kedua-dua Kementerian Pengangkutan dan Tentera Udara Diraja Malaysia telah secara berasingan menubuhkan jawatankuasa audit ke dalam tragedi MH370 dan semua siasatan ini akan beroperasi pada masa yang sama dengan misi mencari dan menyelamat (SAR). "

Kata Lim lagi, sekarang Hishammuddin berhutang Ahli Parlimen dan negara penjelasan sama ada pengumuman beliau mengenai penyiasatan oleh tiga kumpulan dan tiga jawatankuasa peringkat menteri ke dalam tragedi MH370 menghalang pembentukan PSC .

Lim berkata PSC harus mempunyai syarat-syarat yang lebih luas dan lebih menyeluruh daripada rujukan yang perlu dalam isu-isu yang berkaitan dengan penerbangan pesawat MH370, aspek operasi penerbangan dan aspek psikologi dan patologi daripada 239 penumpang dan anak-anak kapal .

"Seluruh siri peristiwa selepas kehilangan itu telah menimbulkan seribu satu soalan kontroversi , kekeliruan dan teori konspirasi.

Paling penting sekali, adalah menghantar mesej yang jelas dan terang di peringkat nasional dan antarabangsa dan tunjukkan yang tiada apa yang disembunyikan negara” kata Lim lagi.

Menurut Lim, antara isu-isu yang perlu disiasat PSC adalah: