KUALA LUMPUR: Perancangan dan hala tuju Kementerian Pertahanan (Mindef) untuk tahun 2022 bersandarkan dua fokus utama iaitu penyelarasan dasar sedia ada dan pengenalan lapan teras utama baharu di bawah Pelan Tindakan 2022 (PT22).

Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, bagi fokus pertama, penyelarasan dasar merangkumi Kertas Putih Pertahanan, Strategi Ketenteraaan Negara, Dimensi Keempat Angkatan Tentera Malaysia (4DMAF), dan Pelan Strategik Mindef 2021-2025.

Selain itu, turut diselaraskan ialah tiga lagi dokumen iaitu Dasar Industri Pertahanan dan Keselamatan Negara (DIPKN), Rangka Tindakan Kapasiti Pertahanan (RTKP) dan Pelan Pelaburan Pertahanan Negara (3PN).

Bagi lapan Teras Utama di bawah fokus kedua pula, Ahli Parlimen Sembrong itu berkata, ia merangkumi Kesiapsiagaan dan Keupayaan; Kompentensi Pertahanan; Kebajikan; Kerjasama Awam-Tentera; dan Industri Pertahanan Nasional.

Kementerian Pertahanan fikir perancangan selepas 100 hari


Turut tergaris ialah Kerjasama Pertahanan Antarabangsa; Pemerkasaan Veteran ATM; dan Kesiapsiagaan Terhadap Krisis Berskala Besar.

“Teras 8 tersebut merupakan teras baharu yang diwujudkan bertujuan meningkatkan penglibatan ATM dalam membantu usaha negara menangani krisis berskala besar seperti banjir dan ancaman penyakit.

“Teras ini akan berkuat kuasa serta merta mengambil kira musim tengkujuh yang biasa berlaku di penghujung tahun.

“Seperti kenyataan Panglima Angkatan Tentera baru-baru ini, buat masa ini semua formasi dan unit di lapangan dalam keadaan siap sedia dan akan diaktifkan bila-bila masa mengikut keadaan semasa,” katanya lagi.

Hishammuddin berkata demikian kepada pemberita sewaktu menghadiri Bengkel Perancangan 100 Hari Kementerian Pertahanan (Mindef) di ibu negara, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, melalui lapan teras yang tergaris, Mindef dan ATM akan melaksanakan pelbagai inisiatif termasuk membina lima poliklinik baharu menjelang tahun 2024 bagi menambah baik perkhidmatan kesihatan untuk anggota dan veteran ATM.

Katanya lagi, kementerian akan memperkasakan lagi inisiatif Trilateral Cooperative Arrangement (TCA) yang dilaksanakan bersama Indonesia dan Filipina sejak tahun 2017 demi memperkukuh kawalan keselamatan di Laut Sulu dan Sulawesi.

Selain itu, Hishammuddin berkata, kementerian akan menyerahkan lebih banyak unit Rumah Keluarga Malaysia Angkatan Tentera (RKMAT) kepada anggota ATM yang terpilih di seluruh negara, dan memastikan kadar dividen Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) lebih memuaskan.

“Ini agenda peribadi saya untuk membela kebajikan anggota ATM terutama di era pandemik yang amat mencabar ini,” katanya lagi.