KUALA LUMPUR: Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai antara kerajaan Persekutuan dengan Pakatan Harapan (PH) boleh terbatal dengan sendirinya jika pembangkang tidak dilibatkan dalam setiap perkara yang sudah dipersetujui.

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng berkata, PH juga sedia mengambil pendirian berkecuali seperti dipersetujui kedua-dua pihak dalam usaha menjayakan MoU berkenaan.

Ini kata beliau, termasuk sekiranya ada usul undi percaya dibentang di Dewan Rakyat dan Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan.

"Saya ingin tegaskan di sini, apa yang berlaku (MoU) adalah persetujuan oleh PH bahawa sekiranya ada undi percaya kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob), pihak pembangkang akan ambil sikap berkecuali.

"Kita bersedia untuk berkecuali dan syarat-syarat yang termeterai dalam MoU mestilah dilaksanakan. Kalau tidak dilaksana, maka ia akan terbatal dengan sendiri," katanya pada Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen Ke-14.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul menjunjung kasih Titah Diraja di Dewan Rakyat pada Rabu.

Mengulas lanjut, Guan Eng berkata apa yang dilakukan oleh blok pembangkang adalah demi kepentingan rakyat.

"Kami ikhlas, kami jujur, kami mahukan tumpuan diberikan untuk lawan COVID-19 dan menyelamatkan ekonomi Malaysia kerana nyawa dan mata pencarian rakyat lebih penting daripada segalanya," ujarnya.

Guan Eng turut mendakwa, masalah ketidakstabilan politik yang berlaku dalam negara berpunca daripada Langkah Sheraton dan tindakan lompat parti.

"Kita boleh lihat apabila bekas Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) kehilangan majoriti sokongan Ahli Parlimen adalah berpunca daripada faktor itu, sehingga Perdana Menteri dari Pagoh menjadi Perdana Menteri yang paling singkat dalam sejarah Malaysia.

"YB Bera (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) tahu sekiranya beliau tidak membuat langkah yang sewajarnya, maka beliau akan menjadi mangsa terkoban dalam permainan dalaman dan sabotaj dalam kerajaannya sendiri. Itu sebabnya tawaran dibuat kepada parti pembangkang," ujar Guan Eng.




 
* Ikuti semua kandungan ini di laman mikro Sisi TV Parlimen serta di semua platform media sosial Astro AWANI sepanjang sidang Parlimen ini berlangsung.