DATUK Seri Mukhriz Tun Mahathir hari ini berkongsi sekeping gambar kenangan beliau berbuka puasa di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kota Bharu yang kini dikenali dengan MRSM Pengkalan Chepa.

Dengan antara tanda pagar #ihadhair, Mukhriz menimbulkan persoalan kepada pengikutnya untuk meneka di manakah dirinya dalam kelompok enam sekawan dalam gambar berkenaan.

Gambar yang mendapat 'like' hampir 5,000 itu turut menerima ratusan ucapan selamat berpuasa dan berbuka daripada pengikutnya.




Selepas menimba ilmu di MRSM, Mukhriz menyambung pelajaran di Universiti Sophia, Tokyo pada 1982 dalam pengurusan perniagaan.

Pada 1987, beliau menerima sarjana muda dalam pemasaran dan menamatkan pengajian dari Universiti Boston.

Anak kelima bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu mula berkecimpung secara serius dalam politik selepas mendapat undian tertinggi untuk satu jawatan tertinggi dalam UMNO pada 2004 sebelum bertanding pada Pilihan Raya Umum 2008.

Beliau kemudian menjadi Menteri Besar Kedah atas tiket Barisan Nasional (BN) pada 2013 sebelum mengundur diri pada 2016.

Bagaimanapun pada 2018 selepas pelbagai kemelut melanda, Mukhriz kembali menjawat kerusinya sebelum ini namun bersama kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Namun, situasi sama berulang pada 2020 dan Mukhriz mengumumkan melepaskan jawatan Menteri Besar Kedah selepas hilang majoriti sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Beliau turut mengumumkan peralihan kuasa kerajaan negeri PH Kedah dan kedudukan semua Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) turut gugur secara automatik.