KOTA KINABALU: Setiap pulau yang terdapat di Sabah mempunyai keunikan tersendiri yang boleh dipromosikan sebagai kekuatan untuk menarik kedatangan pelancong domestik ke pulau-pulau berkenaan, kata Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri.

Sehubungan itu, beliau mahu keunikan tersebut diuar-uarkan kepada masyarakat tempatan bagi menarik kedatangan lebih ramai pelancong.

"Inilah masa untuk kita memberi pendidikan kepada orang kita sendiri mengenai khazanah (yang terdapat) di pulau-pulau yang ada di Sabah ini.

"MOTAC (Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya) amat menggalakkan orang tempatan untuk datang ke pulau-pulau ini bagi menyaksikan sendiri khazanah kita selain menghargai usaha menjaga khazanah yang terdapat di negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan "island hopping" ke Pulau Sapi dan Pulau Manukan di Taman Tunku Abdul Rahman serta Pusat Penyelidikan Ekologi Marin (MERC) di Gayana Marine Resort, di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Menterinya Datuk Guan Dee Koh Hui; Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Jafry Ariffin dan Pengarah Taman-Taman Sabah Dr Maklarin Lakim.

Nancy berkata cara "seeing is believing" iaitu melihat sendiri sesebuah pulau itu adalah cara yang lebih mudah untuk mempromosikan kawasan berkenaan kepada pelancong.

Beliau berkata Pulau Manukan misalnya, mempunyai kawasan penetasan telur penyu, Pusat Pendidikan Marin dan kemudahan penginapan yang baik, mampu menarik pelancong datang ke pulau itu.

Di samping itu, MOTAC juga bersedia membantu untuk menyelenggara dan menaik taraf infrastruktur kemudahan yang terdapat di Pulau Sapi untuk keselesaan pengunjung.

"Sementara MERC terdapat tempat pemuliharaan hidupan marin seperti kerang gergasi dan batu karang," katanya.

-- BERNAMA