SEREMBAN: Kerajaan Negeri Sembilan optimis beralih ke Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN) tidak lama lagi, kata Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun.

Beliau berkata ia susulan negeri itu mencapai tahap imuniti kelompok dengan 80.9 peratus individu melengkapkan dos kedua setakat hari ini namun masih terdapat beberapa perkara sedang diteliti iaitu bilangan pesakit di Unit Rawatan Rapi (ICU) sebelum tindakan selanjutnya diambil.

"Dos pertama sudah capai 97.21 peratus dan dos kedua capai 80.9 peratus. Ini merupakan imuniti kelompok yang kita kejar dari awal.

"Kalau diikutkan capai 80 peratus dah boleh beralih ke Fasa Empat PPN tetapi bergantung kepada beberapa perkara lagi. Kita mampu ke fasa seterusnya dalam tempoh terdekat tetapi pematuhan prosedur operasi standard perlu diteruskan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Istiadat Persidangan Pertama (Perasmian) Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri Ke-14 di sini, hari ini.

BACA: PPN: Melaka beralih ke Fasa 2, Negeri Sembilan ke Fasa 3

Aminuddin turut memberikan penghargaan kepada semua pihak serta rakyat di negeri ini yang bekerjasama baik dalam usaha negeri ini dapat beralih ke Fasa Tiga PPN esok.

Dalam pada itu, Aminuddin berkata sasaran kerajaan negeri selepas ini adalah mengesan mereka yang belum divaksinasi di negeri ini dan tindakan itu diambil selepas semua individu dalam senarai MySejahtera selesai melengkapkan dos pertama masing-masing minggu hadapan.

"Kemungkinan ada antara mereka yang tercicir atau tidak mendaftar disebabkan faktor tertentu termasuk tinggal di kawasan pedalaman atau mempunyai masalah kesihatan," katanya.

-- BERNAMA