Mursyidul Am PAS, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat mengaku tidak tahu-menahu tentang strategi atau isu yang menyebabkan ADUN Kajang, Lee Chin Cheh mengosongkan kerusinya sehingga membuka jalan kepada satu pilihan raya kecil.

Katanya, beliau menunggu penjelasan daripada pihak Parti Keadilan Rakyat yang beliau percaya ada sebab-sebab tertentu sehingga tindakan itu diambil.

"Dalam hal ini, sikap PAS tentunya lebih wajar diputuskan oleh Tuan Guru Presiden PAS (Datuk Seri Abdul HadiAwang) selaku kuasa eksekutif di dalam parti berdasarkan pertimbangan-pertimbangan semasa," katanya dalam satu kenyataan melalui Facebook.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini menjelaskan langkah itu adalah satu strategi radikal untuk menawan Putrajaya dan menjadikan Selangor sebagai kubu kuat Pakatan Rakyat.

Beliau juga dalam kenyataannya meminta maaf kepada rakyat Malaysia khususnya pengundi di Kajang kerana memaksa mereka melalui satu lagi pilihan raya kecil yang akan memakan masa dan wang rakyat.

Chin Cheh mengosongkan kerusi yang dimenanginya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 melalui sepucuk surat kepada Speaker DUN Selangor pada Isnin atas alasan "demi kepentingan politik".

Tindakannya itu mengejutkan beberapa pemimpin dalam Pakatan Rakyat dan mendapat kecaman banyak pihak termasuk badan pemantau pilihan raya, Bersih 2.0.

Sementara itu, Nik Abdul Aziz tidak bersetuju dengan pandangan bahawa langkah mengosongkan kerusi itu sebagai satu manipulasi demokrasi.

Beliau merujuk kepada krisis perlembagaan di Perak pada 2009 dan menyifatkannya sebagai tindakan yang "membelakangkan terus demokrasi dan merampas kerajaan melalui pintu belakang."

"UMNO jangan berlagak baik sedangkan dosa-dosa mereka di Perak masih segar dalam ingatan," katanya.

Beliau seterusnya mencabar UMNO dan Barisan Nasional supaya tidak bertanding dalam pilihan raya kecil DUN Kajang sekiranya parti itu menganggap proses pilihan raya itu sebagai satu pembaziran dan penghinaan terhadap proses demokrasi.

Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Selasa menegaskan BN akan meletakkan calonnya dalam pilihan raya kecil Kajang kerana dalam sebuah negara demokrasi, BN berhak meletakkan calonnya.