JOHOR BAHRU:Seorang lelaki tempatan yang sedang menunggu 'ketibaan' tiga pendatang asing tanpa izin (PATI) dari Indonesia dicekup pihak penguat kuasa dalam Op Benteng di sekitar Pantai Tanjung Buluh, Sedili Kechil, Johor, pada Ahad.

Turut ditahan ketiga-tiga PATI yang berusia antara 31 tahun dan 57 tahun itu. 

Markas Divisyen Ketiga Infantri Malaysia (3Divisyen) dalam satu kenyataan memberitahu, tangkapan itu dilakukan di kawasan Briged Ketujuh Infantri Malaysia (7 Briged) oleh Pasukan Rejimen Pertama Kor Armor Diraja (1 KAD) kira-kira pukul 12.20 tengah malam.

Katanya, ketika Tim Quick Reaction Force (QRF) melakukan rondaan di kawasan itu, seorang lelaki tempatan yang menaiki kereta pacuan empat roda, Toyota Hilux dilihat dalam keadaan mencurigai.

"Hasil soal siasat ke atas lelaki itu, membawa kepada penahanan tiga PATI itu di Ladang Belukar Durian, Sedili Kechil, tidak jauh dari kawasan itu," katanya di sini, pada Ahad.

Kenyataan itu memberitahu, kesemua PATi itu kemudian dibawa ke Markas Taktikal Tanjung Sepang untuk dilakukan saringan COVID-19 sebelum diserahkan kepada Jabatan Imigresen.

Kenyataan itu juga mengesahkan satu laporan dibuat di Balai Polis Sedili, di sini.

Menurutnya, pasukan penguat kuasa merampas Toyota Hilux, telefon bimbit dan sejumlah wang tunai yang kesemuanya bernilai hampir RM74,000.