IPOH: Tiga lelaki berusia antara 20 hingga 22 tahun ditahan polis kerana memiliki pistol tiruan dekat sini, pada Jumaat

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid, berkata tangkapan itu dibuat selepas video aksi mempamerkan pistol berkenaan menjadi tular.

Katanya, sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak telah mengesan dan berjaya menangkap dua daripada mereka di Jalan Kampung Paloh di sini, sekitar jam 2.30 petang.

Menurut beliau ketika tangkapan dibuat satu senjata tiruan yang menyerupai senjata api jenis pistol semiautomatik turut dirampas.

"Seorang lagi lelaki yang terlibat telah ditahan jam lebih kurang 7 malam tadi. Ketiga-tiga lelaki yang ditahan mengaku membeli pistol tiruan tersebut serta telah berkumpul di hadapan sebuah rumah pada 5 Ogos sambil meminum minuman keras.

“Salah seorang daripada tiga lelaki tersebut telah mempamerkan pistol tiruan yang dimiliki dan dirakam oleh rakan yang lain sebelum ditularkan,” katanya menerusi satu kenyataan pada Jumaat.

Mior Faridalathrash berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 36 Akta Senjata Api 1960 kerana memiliki senjata tiruan tanpa lesen yang sah.

Tambahnya jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi satu tahun atau dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau kedua-duanya.

“Pihak polis menasihatkan kepada orang ramai agar tidak sesekali cuba untuk menularkan sebarang aksi dan perbuatan yang boleh mengganggu gugat keselamatan awam dan mendatangkan kegusaran kepada masyarakat,” tegas beliau.