KUALA LUMPUR: Seorang pengarah syarikat kekal menjalani hukuman penjara dua tahun selepas didapati bersalah memandu secara melulu dan menyebabkan kematian seorang pengawal peribadi di Lebuhraya Maju Expressway (MEX), tiga tahun lepas.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Shahrir Mohd Salleh membuat keputusan itu selepas menolak rayuan Yee Kin Sum, 30, selaku perayu untuk mengetepikan sabitan dan hukuman yang dijatuhi Mahkamah Majistret pada 30 Sept 2020.

Ahmad Shahrir dalam penghakimannya berkata mahkamah mendapati tiada sebarang kekhilafan dalam dapatan Majistret M. Saravanan yang mensabitkan tertuduh di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Mahkamah juga mendapati tiada kekhilafan dalam hukuman dikenakan oleh Majistret itu dan tiada alasan untuk mengganggu gugat hukuman. Oleh demikian, rayuan terhadap sabitan dan hukuman ditolak. Keputusan Majistret mengenai sabitan dan hukuman dikekalkan," kata hakim.

Kes itu dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Fatin Hanum Abdul Hadi manakala peguam Zulkifli Awang mewakili Yee.

Pada 29 Julai lepas, Yee merayu terhadap keputusan Mahkamah Majistret yang menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM7,000 terhadapnya setelah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah terhadap tertuduh di akhir kes pembelaan.

Mahkamah turut memerintahkan Yee dipenjara tiga bulan, sekiranya gagal membayar denda tersebut serta lesen memandunya digantung tiga tahun dan butiran kesalahan diendors pada lesen. Tertuduh membayar denda itu.

Mengikut pertuduhan, Yee didakwa memandu kereta secara melulu dan menyebabkan kematian penumpang dalam kereta lain, Juhan Sabturani, 37, di Kilometer 10.7 Lebuhraya MEX di sini pada 3.30 pagi, 7 Julai 2018.

Yee didakwa mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda sehingga RM20,000.

Semasa perbicaraan kes itu yang bermula pada 2019, sembilan saksi pendakwaan dan dua saksi pembelaan termasuk tertuduh memberi keterangan.

Pada 7 Julai 2018, media melaporkan seorang lelaki yang berada di bahagian tempat duduk penumpang belakang maut selepas kereta dinaikinya bersama tiga individu lain bertembung dengan sebuah kereta lain yang dipandu secara melawan arus.

-- BERNAMA