JOHOR BAHRU: Polis Johor menahan sepasang suami isteri dan merampas sejumlah dadah pelbagai jenis yang dianggarkan bernilai RM214,300 dalam dua serbuan berasingan di Johor Bahru, antara jam 4 petang hingga 8 malam, pada Khamis lalu.

Lelaki dan perempuan warga tempatan yang berusia 42 dan 36 tahun itu ditahan ketika melakukan kegiatan pengedaran dadah di perkarangan parkir, sebuah pusat membeli belah di Johor Bahru.

Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata, kedua-dua suspek dipercayai menjadi orang tengah di antara pembekal dan pembeli dalam sindiket pengedaran dadah yang beroperasi sejak Mei lalu itu.

"Modus operandi, suspek menjadi orang tengah kepada pembekal dan pembeli, pembekal dan pembekal dia sebagai penjual menjadi orang tengah dan kita sedang juga menyiasat mengesan pembekal dan siapa yang memberi barang-barang dadah dipasarkan kedua-dua suspek," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media yang diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini pada Ahad.

Katanya, penahanan terhadap sepasang suami isteri itu turut membawa kepada satu lagi serbuan yang dijalankan di kediaman suspek pada hari sama.

Menurut Kamarul Zaman lagi, hasil serbuan di rumah terbabit berjaya menemukan sejumlah dadah jenis heroin, syabu, ketamin dan serbuk ecstacy yang dianggarkan bernilai RM214,300.

Jelas beliau, dadah yang dirampas dipercayai untuk pasaran tempatan dan boleh digunakan oleh kira-kira 73,000 penagih.

Katanya, kesemua suspek telah direman selama tujuh hari sehingga 8 September depan dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.