Seorang pekerja kilang berusia 19 tahun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Taiping hari ini atas tuduhan merogol ibu kandungnya, 8 Mac lalu.

Muhammad Ridhuan Ismail meminta dibicarakan berhubung pertuduhan itu sebaik pertuduhan dibacakan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Mohd Sabri Ismail.

Menurut kertas pertuduhan, Muhammad Ridhuan didakwa merogol ibunya yang berusia 49 tahun di sebuah rumah di taman perumahan di Kamunting pada jam 7 malam.

Dia didakwa di bawah Seksyen 376B Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Dalam prosiding hari ini, tertuduh yang diwakili peguambela M. Kathan memohon wang jaminan yang minimum dikenakan sebelum sebutan kes diputuskan.

Bagaimanapun, Pesuruhjaya Kehakiman Mohd Sabri Ismail membenarkan permohonan Timbalan Pendakwaraya Safiyatun Ahmadun untuk mengenakan wang jaminan yang tinggi atas hujah keselamatan di mana tertuduh dan ibunya tinggal bersama.

Mahkamah kemudiannya memutuskan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM8,000 dengan seorang penjamin sementara menunggu kes disebut semula pada 21 April ini.