Pelan strategik Kementerian Luar dalam menentukan hala tuju dasar luar negara menjelang 2020 akan dilancarkan Isnin ini, menurut kenyataan Wisma Putra malam tadi.

Ia berkata pelan strategik kementerian 2016-2020 penting dalam memenuhi ekspektasi bagi meningkatkan kedudukan Malaysia di persada dunia sebagai rakan yang dapat menyumbang secara konstruktif.

Di samping itu, pelan tindakan itu memmbantu meningkatkan keupayaan kementerian untuk menangani isu yang berkepentingan kepada negara secara lebih berkesan dalam persekitaran hubungan antarabangsa yang sentiasa berubah.

Kenyataan itu menyebut pelan itu mempunyai enam objektif strategik iaitu menyenaraikan strategi, program dan indikator bagi meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan dan tadbir urus kementerian kepada pihak berkepentingan serta pelanggannya.

Pelan strategik itu juga menjadi panduan kepada kementerian dalam mempromosikan, menyuarakan serta melindungi kepentingan Malaysia secara proaktif dan berkesan di setiap peringkat dan agar Malaysia terus menyumbang ke arah keamanan, keselamatan dan kesejahteraan sejagat.