TAPAH: Seorang pemandu maut selepas kenderaan pacuan empat roda (4x4) merempuh belakang lori roti di Kilometer 312.3 Lebuhraya Utara Selatan arah utara, dekat sini, malam tadi.

Mangsa dikenal pasti sebagai Shaik Shafiq Shaik Abdul Halim, 33 tahun.

Pemandu lori yang berusia 53 tahun bagaimanapun tidak mengalami kecederaan.

Menurut Ketua Polis Daerah Tapah, Supt Wan Azharuddin Wan Ismail, nahas berlaku kira-kira jam 11 malam ketika kedua-kedua kenderaan itu dalam perjalanan menuju ke utara.

Apabila sampai di tempat kejadian, kenderaan 4x4 itu merempuh bahagian belakang lori yang membawa muatan roti.

Wan Azharuddin berkata, mangsa yang mengalami kecederaan parah meninggal dunia di tempat kejadian.

Mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik Hospital Tapah untuk bedah siasat yang dijadualkan hari ini, selepas menerima keputusan ujian COVID-19.

Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. 

Terdahulu, jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak memaklumkan, pihaknya menerima panggilan mengenai kemalangan itu pada 10.48 malam.

Katanya, kemalangan melibatkan sebuah lori tiga tan dan sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux.


Kenderaan pacuan empat roda itu dipercayai hilang kawalan dan melanggar belakang lori tersebut, menyebabkan pemandunya tersepit. - Foto ihsan JBPM

Kenderaan pacuan empat roda itu dipercayai hilang kawalan dan melanggar belakang lori tersebut, menyebabkan pemandunya tersepit.

Menurut jurucakap itu lagi, pasukan bomba yang tiba di tempat kejadian menggunakan peralatan khas untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit.

Mangsa disahkan meninggal dunia oleh pihak Kementerian Kesihatan (KKM) dan diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan selanjutnya.

Operasi yang diketuai Pegawai Bomba Kanan II Zulkifli Hamad dan Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Tapah, tamat kira-kira jam 12 tengah malam.

Sementara itu, menurut Twitter plusline, kemalangan telah menyebabkan lorong kanan dan kiri terhalang.

Ia sekali gus menyebabkan kesesakan lalu lintas lebih lapan kilometer.