KUALA LUMPUR: Pemergian Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri James Jemut Masing pagi Ahad akibat komplikasi selepas disahkan positif COVID-19 diratapi beberapa rakan pemimpin negeri dan Persekutuan.

Beberapa pemimpin politik tempatan dilihat menggunakan platform media sosial mereka untuk menzahirkan ucapan takziah kepada mendiang, antaranya Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

“Sedih mendapat perkhabaran Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Datuk Amar Dr. James Jemut Anak Masing meninggal dunia pagi tadi.

“Takziah kepada seluruh ahli keluarga dan kenalan rapat mendiang. Semoga kuat dan tabah mendepani ujian yang amat berat ini,” tulis beliau di laman Facebooknya pada Ahad.

BACA: Jasad mendiang Masing tiba di kediaman, penghormatan akhir dijangka selama tiga hari


 
Sumber Facebook HishammuddinH2O

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi dan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadilah Yusof antara yang terawal merakamkan ucapan takziah.

“Saya sedih dengan berita kematian Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Datuk Amar Dr James Jemut Masing awal pagi tadi.

“Ucapan takziah saya doa saya sampaikan kepada keluarga. Semoga Tuhan memberi kekuatan kepada keluarga ini untuk mengharungi masa yang sukar ini,” tulis Nanta Linggi di Twitter beliau.


Fadilah pula turut merakamkan ucapan sama di Twitter beliau dengan ciapan:

“Sedih dengan berita Tan Sri Dr James Jemut Masing, Timbalan Ketua Menteri Sarawak, baru sahaja meninggal dunia pagi tadi.

“Kita kehilangan orang hebat yang telah mendedikasikan hidupnya, bukan sahaja untuk negeri ini, tetapi seluruh negara.

“Takziah saya ucapkan kepada keluarganya,” tulis beliau.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar turut merakamkan takziah buat rakan seperjuangannya itu dan menyifatkan mendiang sebagai 'anak Sarawak yang berjiwa nasionalis sejati'.

"Hari ini saya menerima berita dukacita diatas pemergian rakan seperjuangan saya Tan Sri James Jemut Masing yang baru sahaja meninggal dunia sebentar tadi.

"Beliau adalah seorang rakan yang sangat baik dan setia bersama dalam berbagai keadaan. Tan Sri James juga adalah anak Sarawak yang berjiwa nasionalis sejati. Pemergiannya adalah satu kehilangan besar bagi kita.

"Salam takziah kepada Puan Sri Dato Corrine dan keluarga. Tuhan lebih menyangi hambanya. Berehatlah dengan tenang di sana," tulisnya di Facebook beliau.

 
Sumber Facebook dswanjunaidi

Timbalan Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Ali Biju turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Masing atas pemergian pemimpin tersebut.


Selain pemimpin politik, Suruhanjaya Tinggi New Zealand turut menzahirkan ucapan takziah di atas pemergian Masing.

“Suruhanjaya Tinggi merakamkan ucapan takziah di atas pemergian Timbalan Ketua Menteri Sarawak, YB Tan Sri Datuk Amar Dr James Jemut anak Masing.

“Tan Sri James adalah salah seorang alumni kami yang dihormati, dan rakan baik NZ. Takziah kami untuk rakan dan keluarganya,” ciapan di laman Twitter rasmi suruhanjaya tersebut pada Ahad.


Berikut merupakan antara ucapan takziah disampaikan atas pemergian Masing:


Masing yang merupakan graduan Victoria University, Australia mula terlibat dalam politik pada 1983 apabila menjadi ADUN Baleh atas tiket Parti Bansa Dayak Bersatu.

Sejak itu, beliau bertahan di kerusi tersebut selama sembilan penggal, termasuk tiga penggal atas lambang PRS.

Antara jawatan yang pernah dipegang beliau sebelum ini adalah sebagai Menteri Kemajuan Tanah, Menteri Pembangunan Sosial dan Urbanisasi serta Menteri Pelancongan.


Belasungkawa | Pemergian Masing satu kehilangan besar