Para pemilik lebih 4,000 buah rumah di muara sungai dan sepanjang pantai di negeri ini dijangka bakal berdepan fenomena air pasang besar kali kedua pada pada 14 hingga 17 November ini.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri, Mat Hassan menasihatkan penduduk terutama para nelayan supaya waspada tentang perkembangan cuaca dan keadaan laut.

Fenomena serupa telah melanda penduduk kawasan itu pada 17 hingga 21 Oktober lalu, bagaimanapun tidak banyak kerosakan dan kerugian harta benda dialami.

"Antara pendekatan yang perlu dilakukan ialah menyediakan tempat khas yang agak tinggi untuk menempatkan barang-barang penting dan berharga jika rumah mereka dimasuki air pasang besar.

"Penduduk terbabit juga dinasihat agar mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa termasuk berpindah ke tempat lebih selamat jika perlu bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini," katanya kepada Bernama hari ini.

Mat yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Kuala Perlis berkata pihak Angkatan Pertahanan Awam (APM) turut bersiap siaga di kawasan terbabit iaitu sepanjang 20 kilometer di pesisir pantai dari Kuala Perlis ke Kuala Sanglang termasuk Kuala Sungai Baru dan Kuala Sungai Padang.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Perlis Selatan, Romly Sabu memberitahu, kira-kira 2,000 nelayan di negeri agar mengutamakan keselamatan diri dengan mengelak dari menjalankan aktiviti menangkap hasil laut pada waktu tersebut.

"Lazimnya memang terdapat banyak udang dan ketam semasa air pasang besar, bagaimanapun para nelayan terutama yang menggunakan sampan atau bot kecil tidak terlalu ghairah untuk membuat tangkapan kerana nyawa mereka lebih berharga," katanya. --BERNAMA