KOTA KINABALU: Sebarang pendapat mengenai sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin pada waktu ini tidak memberi kesan kepada kedudukannya sebagai Perdana Menteri.

Naib Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Ronald Kiandee berkata, Muhyiddin masih lagi Perdana Menteri yang sah melainkan usul undi percaya dijalankan pada sidang Parlimen, pada September nanti mendapat sokongan minoriti.

"Ada pihak yang mengeluarkan pendapat yang berbeza pada memberi sokongan kepada kepimpinan sokongan Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

"Apapun pendapat-pendapat ini hanya memberi kesan kepada kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri apabila usul percaya ataupun tidak percaya dikemukakan di sidang Parlimen yang dijadualkan pada September ini," katanya.

Sementara itu, Ronald yang  juga bekas  Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat berkata pendirian Umno Sabah yang terus teguh menyokong Gabungan Rakyat Sabah (GRS) amat  dihargai.

"Kita alu-alukan pendirian Umno Sabah untuk terus menyokong GRS dan tentu sekali kita harapkan agar mereka juga akan terus menyokong kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri apabila usul dikemukakan di Parlimen kelak," katanya lagi.

Terdahulu, Ronald telah mengadakan lawatan kerja sempena program penyampaian sumbangan "MAFI Prihatin" yang diadakan di pejabat FAMA Negeri Sabah, pada Sabtu.