KUALA TERENGGANU: Kementerian Perdagangan Dan Hal Ehwal Pengguna (KPNHEP) akan memperkasakan semula peranan skuad sukarela, Rakan KPDNHEP bagi membantu memantau isu kepenggunaan seluruh negara.

Timbalan Menterinya Datuk Rosol Wahid berkata kini terdapat lebih 800,000 Rakan KPDNHEP yang berdaftar di seluruh negara, namun hanya 10 peratus yang benar-benar aktif dalam menyalurkan maklumat kepada kementerian.

Sehubungan itu beliau bercadang untuk menawarkan insentif atau sagu hati kepada skuad sukarela itu bagi menggalakkan mereka terus menjadi mata dan telinga kerajaan dalam isu kepenggunaan.

"Insya-Allah kita akan aktif dan perkasakan kembali skuad (Rakan KPDNHEP) ini dengan pemberian insentif dalam bentuk e-wallet atau token, mana yang aktif salurkan laporan atau maklumat kita akan bagi lebih.

"Kita sebenarnya ada ramai anggota yang berdaftar, tapi hanya sebilangan kecil yang proaktif dan selalu melapor isu kepada kita untuk diambil maklum dan tindakan," katanya selepas majlis penutup Cabaran Interaktif Pengguna Kelab Pengguna Sekolah (CIP-KPS 2022) Peringkat Kebangsaan 2022 di sini, semalam.

Menurut Rosol kewujudan dan khidmat Rakan KPDNHEP amat diperlukan bagi membantu pegawai dan anggota penguatkuasanya menjalankan pemantauan dengan lebih efektif di seluruh negara.

"Kita ada lebih kurang 2,200 pegawai dan anggota penguat kuasa, jumlah itu memang tak cukup kalau kita nak kerah untuk pantau seluruh negara, jadi peranan mereka penting untuk bantu pengguna," katanya.

Dalam pada itu, Rosol berkata pihaknya juga akan memperkasa peranan Gerakan Pengguna Siswa (GPS) bagi memberi pendidikan dan pendedahan berkaitan ilmu kepenggunaan kepada golongan muda.

Sementara itu pada majlis semalam, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kidurong, Sarawak dinobatkan sebagai johan CIP-KPS 2022 setelah menewaskan 634 sekolah dari seluruh negara.

Kemenangan itu membolehkan mereka membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM5,000, sijil dan piala.

Tempat kedua dimenangi oleh SMK Sri Nangka, Sabah manakala SMK Sains Shah Alam, Wilayah Persekutuan diumumkan tempat ketiga dengan masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai RM3,000 dan RM2,000 berserta sijil serta piala.

-- BERNAMA