GEORGE TOWN: Persatuan Kebajikan 88 Captains, sebuah pertubuhan bukan kerajaan hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Universiti Sains Malaysia (USM) dan UOW Malaysia KDU Penang University College bagi menyediakan biasiswa kepada belia kurang berkemampuan di negeri ini yang melanjutkan pengajian di universiti atau kolej tempatan.

Pengerusinya Datuk Seri Dr Ooi Eng Hock berkata kira-kira 30 hingga 40 pelajar daripada USM dan UOW Malaysia KDU Penang akan menerima bantuan kewangan itu awal tahun hadapan.

"Setiap pelajar akan diberikan kira-kira RM15,000 hingga RM20,000 bagi menampung yuran pendidikan dan kos sara hidup. Setakat ini, kita ada RM2 juta bagi pembiayaan dan mampu membiaya pelajar untuk tempoh dua tahun akan datang," katanya kepada pemberita pada majlis menandatangani MoU itu yang disaksikan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow di sini hari ini.

Ooi berkata pelajar terlibat akan diberikan bantuan kewangan berdasarkan tempoh pengajian mereka kira-kira tiga atau empat tahun.

Terdahulu, Chow dalam ucaptama pada majlis berkenaan mengucapkan tahniah kepada anggota persatuan berkenaan kerana berganding bahu bagi mengumpul dana membantu pelajar kurang berkemampuan di negeri ini.

"Saya yakin misi kerjasama ini akan membawa perubahan positif kepada kehidupan pelajar yang memerlukan sekali gus merealisasikan impian mereka untuk mendapat pendidikan tinggi," katanya.

-- BERNAMA