KUALA LUMPUR:Perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan (Belanjawan) 2021 di Dewan Rakyat yang memasuki hari kelima hari ini menyaksikan sekali lagi peruntukan terhadap Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dipersoalkan.

Ahli Parlimen Semporna, Datuk Seri Shafie Apdal pada sesi tersebut berkata, peranan yang dimainkan JASA boleh dilakukan oleh Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas).

Justeru, bekas Ketua Menteri Sabah itu menyifatkan peruntukan khas sebanyak RM80 juta terhadap JASA sebagai tidak perlu.

"Saya pernah bertugas dalam Kementerian Penerangan (selama) lima tahun. Peranan JASA ini boleh dimainkan oleh pihak Kemas, yang ada.

"Tak kan lah kita berbelanjakan sampai RM80 juta. Kalau lah kewangan itu digunakan untuk melahirkan jururawat, pekerja Kementerian Kesihatan (KKM), anak-anak kita yang menganggur, (serta) graduan pemegang diploma luar bandar (lebih baik). Tak kan ini tidak boleh menjana pendapatan di peringkat negara kita?," katanya di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Justeru, Ahli Parlimen Semporna itu menegaskan peranan JASA untuk menerangkan mengenai dasar-dasar kerajaan boleh dilakukan oleh agensi-agensi sedia ada.

Katanya lagi, beberapa pihak turut melahirkan rasa kecewa terhadap Belanjawan 2021 khususnya dalam menjaga kebajikan petugas barisan hadapan.