Sebuah pesawat ringan yang dinaiki oleh empat individu termasuk seorang ahli perniagaan bergelar Datuk tergelincir ketika mendarat di Lapangan Terbang Tekek, Pulau Tioman, di sini, hari ini.

Difahamkan, kejadian jam 12.51 tengah hari itu berlaku ketika penumpang pesawat, Datuk Anuar Hassan, 48 tahun dan isterinya, Datin Siti Norlaila Abu Bakar, 46 tahun, pembantu peribadinya, Muhammad Abdul A’lim Salleh, 28 tahun serta juruterbang, Wan Mohd Faizul Rizal, 35 tahun dari Lapangan Terbang Senai, Johor untuk ke Pulau Tioman.

Menurut Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Azli Mohd Noor berkata, bagaimanapun kesemua mangsa hanya mengalami cedera ringan dan lebam akibat terhantuk.

Pesawat berkenaan adalah milik Anuar dan difahamkan mereka ke pulau peranginan itu untuk urusan peniagaan kain. -Foto PDRM
"Siasatan mendapati, sebaik mahu mendarat pesawat jenis Cirrus 9M-ZWR itu hilang kawalan akibat angin lintang dan menyebabkannya tergelincir daripada landasan, kelajuan angin ketika itu adalah 10 knot," katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Katanya lagi, pesawat berkenaan adalah milik Anuar dan difahamkan mereka ke pulau peranginan itu untuk urusan peniagaan kain.

"Wan Mohd Faizul baru lapan bulan bertugas sebagai juruterbang pesawat berkenaan dan mempunyai lesen penerbangan sejak 2010. Kita masih menjalankan siasatan lanjut berhubung kejadian ini," katanya lagi.