KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini bersetuju untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di dua kawasan di Sarawak.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ia melibatkan Kampung Binyu Baru, Bahagian Samarahan, Sarawak bermula esok sehingga 17 April.

"Sehingga kini, Kementerian Kesihatan (KKM) telah melaksanakan ujian saringan ke atas 11 orang di lokaliti ini dan daripada jumlah itu sebanyak 4 kes positif COVID-19 telah direkodkan," jelas kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Satu lagi kawasan yang dilaksanakan PKPD adalah Kampung Binyu Lama, Bahagian Kuching, Sarawak bermula esok sehingga 17 April.

"KKM mengesahkan berlaku peningkatan kes secara mendadak dengan kadar kebolehjangkitan dalam komuniti adalah tinggi apabila sehingga 1 April 2021 sebanyak 57 kes positif COVID-19 telah direkodkan di lokaliti ini," katanya.

Jelasnya, pelaksanaan PKPD di dua kawasan itu adalah untuk memudahkan KKM melaksanakan pengesanan awal kes-kes disyaki COVID-19 supaya dapat diasingkan secepat mungkin serta mengawal penularan jangkitan dalam komuniti.