JAKARTA: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di venue Sidang Kemuncak ASEAN ke-43 untuk menyertai perbincangan dengan pemimpin serantau dan rakan dialog, dengan tumpuan untuk membangun dan mengukuhkan kerjasama merentasi pelbagai sektor.

Sidang kemuncak itu, yang diketuai oleh Presiden Indonesia Joko Widodo di Pusat Konvensyen Jakarta hari ini, dimulakan dengan penyertaan Anwar dalam Sidang Kemuncak ASEAN-India ke-20 yang dihadiri Perdana Menteri India Narendra Modi.

Anwar diiringi Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dan Ketua Setiausaha Kementerian Luar Datuk Amran Mohamed Zin.

Perdana Menteri juga akan mengambil bahagian secara aktif dalam tiga sidang kemuncak lain iaitu Sidang Kemuncak Asia Timur ke-18, Sidang Kemuncak ASEAN-Australia ketiga dan Sidang Kemuncak ASEAN-Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) ke-13.

Semasa mesyuarat ini, jadual Anwar termasuk tiga mesyuarat dua hala, di mana beliau akan terlibat dalam perbincangan dengan Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres, Presiden Bangladesh Mohammed Shahabuddin, dan Perdana Menteri Timor Leste Kay Rala Xanana Gusmao.

Beliau kemudiannya akan menghadiri majlis penutup sidang kemuncak itu dan menyaksikan penyerahan rasmi jawatan Pengerusi ASEAN kepada Laos, sebelum pulang ke tanah air setelah berada di Jakarta sejak Selasa.

Sidang kemuncak ini adalah penyertaan pertama Anwar dengan tujuh rakan dialog iaitu Australia, China, Jepun, India, Korea Selatan, Amerika Syarikat dan Kanada.

-- BERNAMA