KUALA LUMPUR : Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempengerusikan Mesyuarat Kabinet di Putrajaya pagi ini.

Mesyuarat turut dihadiri Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Yaakob dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Begitupun, agenda mesyuarat masih belum dapat dipastikan memandangkan tiada kenyataan rasmi berkaitan dikeluarkan setakat ini.

Berdasarkan perkongsian di Facebook beliau hari ini, beberapa menteri dari parti UMNO dilihat turut hadir dalam mesyuarat berkenaan termasuk Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa.

BACA: Menteri-menteri UMNO dinasihat terus kekal dalam kabinet - PM

Turut hadir, Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad dan Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man. 

Terdahulu hari ini, Muhyiddin memaklumkan dalam satu kenyataan, semua menteri daripada UMNO sepakat untuk terus kekal dalam kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN).

BACA: Letak jawatan: Sebahagian Menteri, Timbalan Menteri UMNO bertemu PM?

BACA: Menteri UMNO letak jawatan? Tiada arahan... Kenapa nak berhenti? - Shahidan Kassim

Perdana Menteri menjelaskan, keputusan itu dicapai selepas pertemuan beliau dengan para menteri itu pada Isnin.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, beliau tidak mahu peletakan jawatan menteri-menteri UMNO menjejaskan segala perancangan kerajaan dalam mengendalikan isu COVID-19 dan memulihkan ekonomi negara.

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapan penggulungan presiden sempena Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020) yang berakhir pada Ahad menyatakan, UMNO akan menentukan masa sesuai untuk menarik sokongan daripada kerajaan PN.


Menteri, Timb Menteri dan Pengerusi GLC dari UMNO perlu letak jawatan

Jelasnya, Majlis Tertinggi UMNO telah menerima mandat untuk berbuat demikian terutama bagi kesemua pemegang jawatan utama dalam kerajaan daripada parti itu, untuk melepaskan kedudukan mereka.

Tegasnya, mandat itu akan digunakan bagi memastikan kerajaan PN pimpinan Muhyiddin membubarkan Parlimen mengikut tarikh yang sesuai.