Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengalu-alukan dan mengharapkan komitmen Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk membantu membawa pulang ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, berdasarkan pengalaman dan portfolio Hishammuddin sekarang, polis yakin Ahli Parlimen Sembrong itu dapat membantu polis menjejaki dalang utama di sebalik skandal kewangan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) itu.

“Berdasarkan pengalaman beliau dan sekarang portfolio beliau sebagai menteri luar, beliau pasti akan menggunakan segala pengalaman yang beliau ada untuk membantu proses untuk membawa pulang mengesan menangkap dan membawa pulang mendakwa dia (Jho Low), pihak PDRM mengalu-alukan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kesediaan Hishammuddin membantu mengesan Jho Low.

Hishammuddin sebelum ini menyatakan komitmennya untuk membantu kerajaan dalam usaha tersebut dengan membuat tawaran mencari Jho Low pada Oktober 2018.

Kesediaan Hishammuddin itu juga kerana beliau ingin melihat kesudahan kes 1MDB.

Sementara itu, Abdul Hamid juga mengesahkan bekas Menteri Pertahanan pada zaman Barisan Nasional itu sudah memberi bantuan dengan menghulurkan maklumat.