KOTA BHARU: Polis Kelantan menahan 30 pelajar kerana terlibat dengan pelbagai kesalahan dadah dalam tempoh Januari hingga Oktober tahun ini.

Ketua Polis Kelantan Datuk Muhamad Zaki Harun berkata kebanyakan mereka yang ditangkap berusia 17 tahun ke bawah dan mempunyai latar belakang permasalahan ibu bapa serta kurang mendapat perhatian.

"Kita percaya sindiket pengedaran dadah menggunakan pelajar ini disebabkan terpesona dengan kemewahan juga perpecahan keluarga, sekali gus menjadikan sindiket ini sebagai pengedar kecill-kecilan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Kelantan di sini hari ini.

Beliau berkata kebanyakan mereka ditahan di bawah Seksyen 15(1)(a) dan Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Menurutnya, Jabatan Pendidikan Negeri turut memainkan peranan penting dengan menyalurkan maklumat mengenai perubahan tingkah laku atau gaya hidup pelajar untuk tindakan dan pemantauan.

Sementara itu, Muhammad Zaki berkata Ops Tapis yang dijalankan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kelantan pada 18 hingga 22 Okt, telah menahan 254 individu berusia 16 hingga 64 tahun serta merampas pelbagai jenis dadah bernilai lebih RM660,000 dan menyita harta berjumlah RM115,000.

"Kes terbaru pada Sabtu lepas, kami merampas 54,000 biji pil yaba bernilai RM594,000 dan menahan dua lelaki di Jalan Sultan Yahya Petra dipercayai pengedar dadah di kawasan Kota Bharu," katanya.

Beliau berkata kedua-dua suspek direman selama tujuh hari bermula 22 hingga 28 Okt dan kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

-- BERNAMA