KUALA LUMPUR: Polis menahan empat individu yang disyaki terlibat dalam kejadian pergaduhan di Seksyen 5 Bandar Rinching, Semenyih, pada Khamis lalu.

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan, kesemua suspek yang berumur 28 hingga 41 tahun itu kini direman sehingga Isnin.

Katanya, polis menerima panggilan jam 9.55 malam daripada orang awam mengenai kejadian pergaduhan di kawasan tersebut.

"Siasatan awal mendapati, seorang lelaki dalam keadaan mabuk telah datang ke sebuah gerai menjual burger sambil bercakap menggunakan perkataan kesat malah membaling tin minuman keras ke arah gerai tersebut sehingga berlaku perselisihan faham dengan peniaga gerai itu.

"Kejadian menjadi lebih tegang apabila lelaki mabuk itu telah mengeluarkan senjata pisau dan parang seterusnya cuba menyerang peniaga berkenaan sehingga berlaku rusuhan yang melibatkan campur tangan individu lain bagi meleraikan kejadian tersebut," katanya dalam satu kenyataan, pada Ahad.

Sehubungan itu, Mohd Zaid berkata, polis telah menahan empat lelaki untuk membantu siasatan dan merampas sebilah parang dan pisau serta topeng kain muka milik lelaki mabuk itu.

Beliau berkata, tiada kecederaan serius membabitkan mereka yang terlibat dalam kejadian tersebut.

"Kes disiasat dibawah Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana perbuatan merusuh menggunakan senjata di tempat awam.

"Orang awam diingatkan supaya tidak membuat sebarang spekulasi atau kenyataan yang tidak benar mengenai video yang telah tular mengenai kejadian ini yang boleh mengugat keharmonian di kalangan masyarakat dimana kejadian ini telah dapat diselesaikan dan masih dalam siasatan pihak polis," ujarnya.

Tambahnya, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kes ini juga boleh menghubungi mana-mana balai polis terdekat atau Pegawai Penyiasat kes Insp. Hazrani bin Hashim di talian 019-7944442 bagi membantu siasatan.