KUALA LUMPUR: Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia (Profima) menyasarkan 100 peratus penyertaan ahlinya dalam skim caruman Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) menjelang pertengahan tahun depan.

Presiden Profima Khalil Salleh berkata persatuan itu akan menjadi ejen korporat Perkeso bagi memastikan ahli Profima memberi sepenuh komitmen dalam usaha menyelesaikan isu kebajikan khususnya keselamatan anggota kru penerbitan di lokasi penggambaran.

"Profima berharap isu caruman Perkeso dalam kalangan ahli mendapat sambutan dan komitmen menyeluruh bagi menyelesaikan isu lama yang menjadi fokus kami.

"Selain isu kebajikan, kami juga akan tumpu kepada isu keselamatan di lokasi dan waktu bekerja dalam kalangan kru filem," katanya dalam satu kenyataan selepas melakukan kunjungan hormat ke ibu pejabat Perkeso di sini semalam.

Menurut Khalil, isu berkaitan caruman Perkeso merupakan satu daripada agenda perjuangan dan misi Profima.

"Kami mengutamakan penyelesaian isu kebajikan dalam kalangan ahli berdaftar yang berjumlah 23,000 orang serta 7,000 ahli aktif di lapangan yang masih belum mencapai kesedaran berkaitan faedah dan manfaat besar daripada caruman Perkeso iaitu melalui Skim Bekerja Sendiri di bawah sektor kesenian," katanya.

Khalil berkata setakat ini, hanya 20 peratus kru filem mencarum dengan Perkeso dan kebanyakannya adalah melalui majikan yang terlibat dalam penggajian tetap kepada kru di belakang tabir.

"Perkeso telah menunjukkan inisiatif membantu kru filem dengan memperuntukkan sumber tapi sehingga kini skim caruman bekerja sendiri masih belum mendapat sambutan menyeluruh dalam kalangan warga filem dan seni tanah air, meskipun inisiatif diskaun diberikan. Profima antara persatuan filem yang tampil bekerjasama selain persatuan-persatuan perfileman yang lain," katanya.

-- BERNAMA