MOSCOW: Seramai 11 pengamal media dari negara-negara ASEAN memulakan program kewartawanan, InteRussia di Moscow, Rusia, semalam.

Dengan tema, "Rusia dan ASEAN, Pencapaian, Dilema dan Cabaran", ia dianjurkan Gorchakov Fund dengan kerjasama agensi berita Sputnik dan Institut Perhubungan Antarabangsa Moscow (MGIMO) dan akan berlangsung hingga 9 Oktober ini.

Menurut Koordinator Program Antarabangsa Gorchakov Fund, Lyana Dymova, antara lain, program sebulan itu membolehkan ASEAN mengenali Rusia dari perspektif tempatan yang lebih seimbang selain menggalakkan kerjasama lebih erat antara Rusia dan ASEAN.

"Ini dilihat penting, lebih-lebih lagi pada akhirnya, ia memerlukan kandungan berita yang seimbang dan tidak berat sebelah apabila membabitkan perkembangan yang berlaku di Rusia dan negara dunia lain.

"Ini kerana, laporan berita yang ditokok-tambah dan tidak adil berupaya memberi kesan kepada hubungan serta kerjasama Rusia dan negara anggota ASEAN," kata Dymova kepada Astro AWANI.   

Program Interussia itu disertai antaranya oleh Astro AWANI, dengan diwakili wartawan yang juga hos Awani PAGI, Hakim Rahman.

Wartawan Astro Awani dan hos Awani PAGI, Hakim Rahman (barisan kedua) antara 11 pengamal media ASEAN yang menyertai program pertukaran wartawan, InteRussia berlangsung sebulan di Moscow, Rusia. - Gambar Sputniknews.com
Penyertaan Hakim adalah sebahagian daripada persetujuan kolaborasi Astro AWANI dan Sputnik yang dimuktamad sebelum ini.

Sepuluh wakil wartawan ASEAN lain termasuk dari Indonesia Antara News Agency, Radio Voice of Vietnam, Yangon dari Myanmar, Vientiante Times yang berpangkalan di Laos, serta siaran Thai PBS World.

Ia merupakan program di bawah modul SputnikPro, sebuah projek agensi berita Sputnik yang bermatlamat menjadi platform berkesan untuk latihan dan perkongsian pengalaman dengan wartawan, petugas media dan pengurus media dari seluruh dunia.

Dalam ucapan pembukaannya, Pengarah Hubungan Antarabangsa di Sputnik dan Radio, Vasily Pushkov berkata, kehadiran wartawan dari negara ASEAN itu memberi signifikan penting kepada projek SputnikPro selepas dua tahun terhenti akibat pandemik covid-19.

"Walaupun projek diteruskan secara dalam talian sepanjang pandemik berpanjangan, kehadiran kumpulan wartawan ASEAN secara fizikal bermula 12 September 2022 dilihat memperbaharui cara komunikasi antara agensi berita itu bersama para wartawan,'' ujar beliau.

Sebahagian peserta program InteRussia tekun mendengar ceramah disampaikan semasa program pembukaan di Moscow, Rusia, semalam. Program akan berlangsung selama sebulan sehingga 9 Oktober 2022. Gambar Sputniknews.com
Sementara itu, Pushkov turut memaklumkan agensi berita Sputnik bakal membuka bilik berita di beberapa negara Asia Tenggara antaranya di Jakarta, Hanoi, Yangon dan Bangkok.

Katanya, ia sebagai usaha merapatkan jurang maklumat mengenai Rusia yang sering dimonopoli media Barat terutama selepas operasi ketenteraan di Ukraine.

Sebelum ini, pada akhir bulan lalu, kolaborasi Astro AWANI bersama agensi berita Sputnik diperkukuh dengan kunjungan Editor dan Penerbit Awani PAGI, Dr Azlinariah Abdullah ke ibu pejabat Sputniknews.com di Moscow melalui misi beliau ke ibu negara Rusia itu dan Volgograd selama 12 hari dengan matlamat cuba memperbetulkan sudut pandang tentang Rusia.

Bagi kolaborasi kandungan, segmen Ringkas Sputnik memperluaskan lagi perspektif kandungan program berita global yang bersiaran setiap Isnin hingga Jumaat jam 10 pagi di saluran 501 dan laporan portal bahasa Inggeris di astroawani.com

Manakala, selain penyertaan Interussia, Astro Awani juga akan terlibat dengan beberapa program pertukaran dan sesi seminar dirancang oleh pihak Sputnik nanti.

Peserta program InteRussia bergambar bersama Pengarah Hubungan Antarabangsa di Sputnik dan Radio, Vasily Pushkov (barisan kedua, tiga kiri) semasa hari pertama program berlangsung di Moscow, Rusia, semalam. - Gambar Sputniknews.com
Sputnik, yang dilancarkan pada 10 November 2014 oleh Rossiya Segodnya, berpangkalan di Moscow dan memiliki pejabat wilayah di seluruh dunia seperti Amerika Syarikat, China, Perancis, Jerman, United Kingdom dan Arab Saudi.

Tetapi, apabila berlaku pencerobohan tentera oleh Rusia ke atas Ukraine disusuli dengan pelbagai siri sekatan ekonomi, operasi di Sputniknews.com di beberapa negara dihentikan sementara waktu.