KUALA LUMPUR: Kebenaran untuk mengadakan majlis sosial berskala besar akan tetap diberikan, tetapi bukan sekarang.

Kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, pembukaan sektor demi sektor akan dibuat satu demi satu mengikut keadaan semasa ketika negara baru melangkah memasuki fasa endemik dan apabila sudah kelihatan trend penurunan kes jangkitan harian.

“Sekarang ini kita ada lah secara terhad dalam negeri-negeri fasa tertentu dibenarkan seara kecil, tetapi saya faham maksud soalan itu secara sederhana dan besar.

“Hashtag kita #reopeningsafely, kita buka sektor ekonomi kita dengan selamat dan cermat. Esok (11 Oktober) pun saya sudah risau lebih-lebih lagi nak minta saya buka untuk kenduri kahwin besar-besaran, konsert dan sebagainya.

“Maksud saya, guys, lets take it slowly, one step at a time.”

Pada Ahad, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan yang sempadan negeri mula dibuka dan rakyat sudah boleh merentas antara negeri untuk pelbagai tujuan, namun harus tetap patuh kepada segala prosedur operasi standard (SOP) penjagaan kendiri.

Tegas Khairy, sektor sosial besar-besaran ini mungkin sektor yang terakhir dibuka sepenuhnya namun tidak bermakna ia tidak akan berlaku. 

Tonton sesi bual bicara eksklusif bersama Menteri Kesihatan dalam Agenda AWANI khas dihoskan oleh Essan Yahya pada Ahad, di sini:


#ReopeningSafely: Bila boleh anjur kenduri kahwin, konsert? Ini jawapan KJ


Agenda AWANI: Eksklusif bersama Menteri Kesihatan