Bayaran tunai hasil petroleum yang dibayar kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan mencecah hampir RM59.8 bilion dalam tempoh 2008 hingga 2019, menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Petroliam Nasional Bhd (Petronas) membuat bayaran tunai hasil petroleum sebanyak lima peratus secara terus, masing-masing kepada kerajaan negeri Sabah dan Sarawak.

Bagi Kelantan dan Terengganu, Petronas menyalurkan bayaran kepada Kementerian Kewangan, yang seterusnya membuat bayaran kepada kedua-dua negeri tersebut.

Secara keseluruhan, RM24.54 billion dibayar kepada Sarawak, RM12.78 bilion kepada Sabah, RM22.04 bilion kepada Terengganu dan RM403.25 juta dibayar kepada Kelantan.

Katanya, Petronas juga telah membayar dividen kepada Kerajaan Persekutuan berjumlah RM282 bilion dari 2010 hingga 2019.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini, menjawab pertanyaan Lim Guan Eng (DAP-Bagan) yang ingin tahu pecahan bayaran hasil setiap negeri sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Lim juga ingin tahu adakah peletakan jawatan bekas presiden dan ketua pegawai eksekutif Petronas, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin ada kaitan dengan bayaran ini.

Mustapa menjelaskan Wan Zulkiflee mengambil keputusan untuk bersara setelah 37 tahun berkhidmat bersama Petronas.

Pelantikan Wan Zulkiflee sebagai pengerusi Malaysia Airlines Bhd merupakan pengiktirafan kerajaan di atas pengalamannya yang luas dan mendalam serta kejayaannya mengemudi Petronas di dalam suasana yang sangat mencabar.

Tindakan ini juga merupakan salah satu usaha kerajaan bagi mengkaji semula pucuk kepimpinan syarikat-syarikat milik kerajaan, kata Mustapa.

"Suka saya maklumkan bahawa peletakan jawatan presiden dan ketua pegawai eksekutif Petronas baru-baru ini tiada kaitan dengan bayaran-bayaran berkenaan," katanya.

-- BERNAMA