Syarikat swasta dan badan korporat disaran supaya lebih kerap membantu penggiat teater tempatan terutama dari segi sumbangan dan tajaan bagi memartabatkan industri seni ke peringkat yang boleh dibanggakan.

Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berkata sebagai seorang yang meminati seni, beliau memahami cabaran dari segi kekangan kos yang dihadapi sesebuah produksi untuk menerbitkan teater bermutu.

"Justeru, saya menyeru kepada pihak swasta agar lihat-lihatlah, pandang-pandanglah, jenguk-jenguklah dan paling mustahak bantu-bantulah produksi tempatan yang ingin mementaskan seni teater.

"Sumbangan anda sekelian bukan sahaja mampu menjayakan sesebuah pementasan tetapi usaha itu turut membantu menyemarakkan lagi seni teater di negara kita," katanya ketika melancarkan teater 'Di Bawah Lindungan Kaabah' di Lambang Sari, Istana Budaya di sini hari ini.

Rosmah berkata selain menjadi warisan budaya bangsa yang perlu dipelihara dan dihidupkan kembali, teater juga boleh menjana pendapatan serta ekonomi negara.

Buktinya, lihat sahaja sambutan dan kejayaan teater Broadway di New York, teater West End di London dan teater Kabuki di Jepun, katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis itu Rosmah turut menyarankan supaya penggiat teater menampilkan jalan cerita yang mampu menarik minat dan memenuhi cita rasa penonton terutama golongan muda.

Rosmah, yang juga penaung kehormat teater Di Bawah Lindungan Kaabah, berharap agar pementasan yang diadaptasi daripada novel karya Prof Hamka itu mampu mengembalikan warisan seni bangsa yang kaya dengan norma, nilai positif dan falsafah hidup murni.

Di Bawah Lindungan Kaabah mengisahkan perjalanan hidup Hamid dan Zainab yang mengutamakan cinta kepada Allah SWT serta terpaksa mengorbankan cinta mereka disebabkan kekangan adat dan latar kehidupan berbeza.

Teater arahan aktivis teater terkenal Rosminah Mohd Tahir itu bakal dipentaskan buat julung kalinya di Istana Budaya selama 10 hari bermula 9 Mei ini.

Diterbitkan bersama CTRA Production dengan kerjasama Istana Budaya watak utama teater itu dibawa pelakon Adi Putra yang melakonkan watak Hamid dan Nasha Aziz sebagai Zainab.

Turut sama menjayakan pementasan teater itu ialah Fizo Omar, Yasmin Hani Richardson dan Dafi Ismail Sabri.