SIBU: Kebakaran yang berlaku di Rumah Panjang Bujang, Rantau Kiran, Kampung Mendamit, Limbang telah mengakibatkan 39 pintu keluarga hilang tempat tinggal, pada awal pagi tadi.

Menurut Jurucakap Pasukan Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak, pihaknya menerima panggilan pada 6.48 pagi dan sepasukan anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Limbang dengan bantuan Pasukan Bomba Sukarela Nanga Mendamit telah dikerahkan ke lokasi kejadian.

Ujarnya, sebaik sampai ke lokasi, anggota bomba mendapati kebakaran telah musnah sebanyak 80 peratus daripada keseluruhan rumah panjang dan api dipercayai berpunca dari rumah unit ke-36.

"Sebaik sampai di lokasi, pasukan bomba memaklumkan kebakaran telah memusnahkan 80 peratus daripada keseluruhan rumah panjang dua tingkat yang mempunyai jumlah 39 pintu.

"Api dipercayai bermula dari rumah unit ke-36.", katanya.

Jurucakap itu berkata, pasukan bomba telah bertindak memadam kebakaran dengan menggunakan air dari jentera disebabkan ketiadaan pili bomba di lokasi.

Bagaimanapun, kebakaran itu tidak mengakibatkan kecederaan atau kemalangan jiwa kerana semua penghuninya telah melarikan diri.