KUCHING: RM15 juta disediakan Kerajaan Sarawak sebagai peruntukan tambahan kepada dana RM20.5 juta Program Bakul Makanan di negeri itu.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan dana program di bawah Bantuan Khas Sarawakku Sayang (BKSS) 6.0 itu kepada RM35.5 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Kecil Rantaian Bekalan Makanan, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata mesyuarat jawatankuasa tersebut memutuskan dana tersebut akan disalurkan kepada Jawatankuasa Pengurusan Bencana Bahagian (JPBB).

Keputusan  diambil bagi mengurangkan impak pelaksanaan PKP kepada rakyat apabila berlaku peningkatan jumlah penerima terutamanya golongan B40.

“Penerima bantuan makanan ini adalah terutamanya dari kumpulan B40. JPBB akan mengumpulkan senarai penerima bantuan makanan ini.

“JPBB akan menguruskan pengagihan bantuan makanan dengan bantuan Pusat Khidmat, agensi kerajaan yang berkaitan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat Sarawak, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Polis, Ketua Masyarakat dan Ketua Kaum (KMKK), dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO),” katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Dalam pada itu, JPBB akan menentukan jenis makanan serta pembeliannya mengikut peruntukan yang diberikan setiap kawasan Dewan Undangan Negeri.

Awang Tengah turut menekankan proses pengedaran makanan tersebut akan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) semasa.