Sejumlah 33.3 peratus iaitu satu per tiga daripada warga emas di Selangor berumur 60 tahun dan ke atas tidak mempunyai wang simpanan, kata Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) Datuk Dr Siti Norlasiah Ismail.

Beliau berkata berdasarkan data yang diperoleh LPPKN setakat ini melalui kajian awal pihaknya di negeri itu, jumlah itu adalah di tahap membimbangkan memandangkan populasi warga tua di negara ini semakin meningkat dan Malaysia bakal menjadi negara menua menjelang 2030.

"Tinjauan yang telah dilakukan mendapati kebanyakan daripada mereka (warga emas) tidak mempunyai simpanan kerana tidak mempunyai cukup wang untuk menyimpan.

"Walaupun pendapatan kita sedikit, kita tetap perlu ada kesedaran dalam diri dan ilmu pengurusan kewangan yang bijak agar kita dapat tentukan perbelanjaan kita serta tahu membezakan antara keperluan atau kehendak," katanya kepada Bernama selepas merasmikan Bulan Keluarga Kebangsaan 1Malaysia (BKK1M) peringkat negeri Selangor di Selayang dekat sini, pada Sabtu.

Beliau berkata kerana itu LPPKN melaksanakan pelbagai program yang dapat membantu masyarakat seperti 'SMARTbelanja@LPPKN' untuk memberi pengetahuan mengenai kepentingan merancang dan mempraktikkan pengurusan kewangan yang baik.

Beliau berkata anak-anak sememangnya digalakkan untuk membantu ibu bapa namun mereka juga mempunyai keluarga yang harus ditanggung dan kerana itu perlu mempunyai kesedaran untuk menabung dari peringkat awal dan tidak hanya bergantung pada sumbangan dan wang pencen.

Sambutan BKK1M tahun ini disemarakkan melalui penganjuran siri Jelajah Keluarga Bahagia di seluruh negara berkonsepkan informasi dan karnival keluarga yang dilancarkan pada 15 Mac lalu di Pusa, Sarawak.