SHAH ALAM: Kerajaan Selangor akan mengkaji semula kaedah penanaman padi yang terbaik bagi membantu pesawah di utara negeri itu meningkatkan hasil tuaian tanaman mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani negeri Izham Hashim berkata susulan itu, beliau telah bertemu Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu semalam bagi membincangkan kajian semula kaedah penanaman padi.

Katanya walaupun tanaman berkenaan merupakan antara yang paling banyak menerima subsidi, tetapi hasilnya sangat mendukacitakan.

"Perkara itu boleh dilihat antaranya hasil tuaian padi di Sekinchan yang menurun hampir 50 peratus daripada lapan tan kepada 4.6 tan pada musim lepas dan penurunan itu juga didorong oleh faktor penyakit.

"Jadi, kita perlu teliti semula kaedah terbaik untuk menguruskan tanaman padi yang merupakan makanan ruji kita," katanya selepas merasmikan kerja pecah tanah untuk projek di bawah Pelan Tindakan Banjir Shah Alam (SASUD) di bawah seliaan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada Jumaat.

Mengulas berhubung perbincangan baik antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan tokoh korporat Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary berhubung peruntukan RM10 juta, Izham berkata tindakan berkenaan sudah semestinya membantu golongan pesawah.

"Kita selalu cakap pertanian ini satu perniagaan, tapi kalau setiap musim pesawah asyik rugi dan bankrap, mereka akan berhenti menanam padi kerana tidak tahan dengan kerugian yang dialami.

"Jadi pada saya ia satu permulaan yang bagus, untuk kita agihkan (peruntukan RM10 juta kepada pesawah)," katanya.

Sebelum ini, Anwar dilaporkan telah mengadakan perbincangan baik dengan Syed Mokhtar berhubung isu monopoli import beras yang dikuasainya dan tokoh korporat itu bersetuju memberi balik RM10 juta bulan ini dan RM50 juta tahun hadapan kepada petani.

Terdahulu, Izham berkata projek SASUD di bawah seliaan MBSA ini akan menggunakan pam berkapisiti tinggi yang mampu mengepam air sebanyak satu meter padu persaat, melibatkan pembinaan rumah pam di Jalan Saksama 25/39 dan Jalan Khidmat 25/35 serta kerja-kerja berkaitan infrastruktur di Taman Sri Muda, Seksyen 25.

-- BERNAMA