KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang giat melaksanakan semakan semula Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) yang antara lain melibatkan pendaftaran perkahwinan dan pemilikan tanah bagi masyarakat Orang Asli.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata sebagai permulaan, satu kajian pembangunan kerangka perundangan dan mekanisme bagi pentadbiran perkahwinan serta perceraian adat Orang Asli di Semenanjung Malaysia telah bermula pada 15 Sept lepas.

"Isu tanah Orang Asli turut diambil kira dalam semakan Akta 134 yang perlu diperhalusi secara menyeluruh dan terperinci kerana ia melibatkan perbezaan serta pertindihan bidang kuasa melibatkan kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri," katanya ketika menggulung perbahasan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-12 (KSP RMK12) di Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata strategi bagi memajukan masyarakat Orang Asli telah digariskan dalam Pelan Strategik Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) yang memberi fokus kepada pembangunan sosioekonomi masyarakat Orang Asli.

Katanya, pelan itu dirangka dalam usaha meningkatkan kualiti hidup melalui penyediaan infrastruktur yang lengkap di seluruh perkampungan Orang Asli.

Berhubung pelajar Orang Asli, Ahmad Zahid berkata sebanyak 350 pelajar Orang Asli telah diterima masuk ke universiti pada tahun lepas, melebihi sasaran asal kementerian iaitu 300 orang.

"Tahun berikutnya (2023), kita sasarkan sebanyak 400 orang dan kita akan pantau kali ini dan kita yakin hampir 500 pelajar Orang Asli akan dapat mendaftar (di universiti).

"Ini merupakan satu kaedah social assimilation yang kita lakukan melalui penstrukturan semula masyarakat Orang Asli dan kami tak akan berkompromi untuk memberi kualiti pendidikan kepada Orang Asli dengan cara paling baik," katanya.

-- BERNAMA