Kawasan yang mempunyai Indeks Pencemaran Udara (IPU) tertinggi di Malaysia kini adalah Shah Alam dengan bacaan IPU sebanyak 107 pada pukul 11 pagi Rabu.

Berdasarkan bacaan IPU terkini di laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), Shah Alam berada pada tahap tidak sihat sementara 62 kawasan berada pada tahap sederhana dan tiga lagi kawasan berada pada tahap baik.

Walau bagaimanapun, Rompin yang mempunyai IPU tertinggi pada Selasa telah pulih semula ke tahap sederhana dengan bacaan IPU 96 pada pukul 8 pagi hari ini.

IPU di kawasan Balok Baru Kuantan semalam berada di tahap yang tidak sihat tetapi telah dipulihkan ke tahap sederhana pada jam 4 pagi hari ini.

Sementara itu, Bukit Rambai dan Alor Gajah di Melaka pulih ke tahap sederhana pada pukul 11 malam dan 12 tengah malam semalam.

Laman web JAS turut menyatakan bahawa hanya tiga kawasan mempunyai bacaan IPU pada tahap yang sihat iaitu Tawau, Sandakan dan Kota Tinggi.

Untuk rekod, bacaan IPU antara 0 dan 50 dikategorikan sebagai baik, 51 hingga 100 adalah sederhana, 101 hingga 200 adalah tidak sihat, 201 hingga 300 adalah sangat tidak sihat dan 300 ke atas adalah bahaya.