BATU GAJAH: Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar berkata, beliau tidak marah apabila ada pihak yang mengungkit kembali peristiwa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di bawah pokok ketika beliau menjadi Speaker pada 2009.

Malah, beliau juga tidak berkecil hati atau berdendam dengan mana-mana pihak yang terlibat di dalam krisis politik yang berlaku itu.

Mengimbas kembali krisis yang berlaku selepas 11 bulan Pakatan Rakyat menjadi kerajaan, Ahli Parlimen Batu Gajah itu berkata, mereka yang mentertawakan insiden persidangan bawah pokok itu mungkin tidak memahami apa sebenarnya yang berlaku.

"Walau bagaimanapun, saya tidak mempunyai apa-apa rasa dendam ataupun rasa marah dengan apa yang telah dilakukan kepada saya dan ramai juga yang tahu apa yang berlaku di Dewan Undangan Negeri ketika itu.

"Saya telah diheret, diangkat dan diusung keluar daripada Dewan Undangan Negeri dan dimasukkan dalam sebuah bilik untuk seketika. Jadi walaupun pada ketika itu memang saya mempunyai perasaan marah dan sebagainya tetapi hari ini selepas begitu lama, memang perasaan dendam dan marah itu sudah tidak ada lagilah," katanya.


Beliau ditemui selepas merasmikan Program Khatan Perdana di Surau Nurul Huda, Taman Tasek Putra, Tronoh, Batu Gajah pada Ahad.

Beliau berkata, walaupun sudah bergerak ke hadapan, beliau tetap berpegang kepada prinsip mempertahankan kedaulatan undang-undang.

Menurutnya, peristiwa yang tercetus akibat krisis perlembagaan Perak itu sewajarnya dijadikan pengajaran dan tidak boleh dipandang remeh, terutama dari segi penafsiran sesuatu klausa termaktub dalam perundangan.

Menurutnya, persidangan bawah pokok hanya sebahagian kecil dari rentetan peristiwa yang berlaku pada 2009 dan wajar dikongsi untuk tatapan generasi akan datang supaya mendapat gambaran lebih jelas.

Pada 2009, Sivakumar pernah memanggil sidang tergempar untuk membentangkan usul ke atas peralihan tampuk kuasa kerajaan Perak.

Persidangan itu berlangsung di bawah pokok hujan-hujan selepas Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dihalang daripada memasuki bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan DUN.

Insiden itu menarik perhatian ramai dan diingati sebagai peristiwa yang melucukan kerana proses sidang itu berlaku di bawah sebatang pokok dengan Sivakumar lengkap berpakaian sebagai Speaker DUN dengan jubah dan bersongkok.