KUALA LUMPUR: Skim Perubatan MADANI yang diperkenalkan sejak tiga bulan lepas terutama untuk golongan B40 perlu diperluaskan lagi kerana ia banyak membantu meringankan beban rakyat.

Di Johor, pesara swasta, Mohd Yusri Mohd Yusuf, 61, berkata skim itu bukan sahaja dapat meringankan beban kewangan, tetapi pada masa yang sama membantu memendekkan masa menunggu untuk rawatan.

"Skim ini juga amat membantu pesara seperti saya yang kebanyakannya terdiri daripada golongan B40, cuma saya berharap dalam masa terdekat ini ia diperluaskan termasuk ke kawasan luar bandar," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Perpaduan negeri Ling Tian Soon berkata fasa pertama pelaksanaan skim berkenaan melibatkan 94 klinik swasta di daerah Johor Bahru.

"Ia akan diperluaskan di semua daerah di negeri ini untuk fasa berikutnya dan kerajaan negeri mengharapkan lebih banyak klinik swasta menyertai skim ini agar dapat bersama-sama membantu rakyat terutamanya golongan B40 dan M40," katanya.

Di Perak, pekerja swasta, Rosdalilah Zahari, 40, berkata Skim Perubatan MADANI menjimatkan masa pesakit yang hanya mempunyai gejala ringan seperti demam atau selesema dengan mendapatkan rawatan di klinik swasta.

Beliau berkata dengan pelaksanaan skim itu pesakit kerana tidak perlu menunggu terlalu lama di hospital atau klinik kesihatan untuk mendapatkan rawatan lanjut.

"Jika tiba-tiba demam pada waktu malam, kita boleh terus ke klinik swasta berhampiran tanpa perlu ke klinik kerajaan untuk mendapatkan rawatan segera, memang jimat masa," katanya.

Selain itu di Pulau Pinang, pekerja kedai makanan segera, Ahmad Syukran Mohd Hussain, 29, berkata beliau antara penerima skim tersebut dan telah sekali mendapatkan rawatan untuk anak lelakinya yang berusia dua tahun di sebuah klinik di Perda, Bukit Mertajam.

"Kalau ikutkan saya dan isteri yang hanya suri rumah memang akan ke klinik atau hospital kerajaan kalau ada dalam kalangan kami yang sakit. Alhamdulillah dengan skim ini kami boleh dapatkan rawatan di klinik swasta, cuma saya harap lebih banyak klinik berdaftar dengan skim tersebut," katanya.

Jurutera kilang di Perai, Hamzah Nordin, 36, pula berharap skim itu diperluas kepada golongan M40 kerana mereka juga terbeban dengan kos sara hidup terutama kenaikan barang keperluan sekarang ini.

"Nampak macam gaji kami banyak tetapi hakikatnya sama sahaja dengan golongan B40 lebih-lebih lagi dengan peningkatan kos sara hidup, jadi jika dapat skim yang sama sedikit sebanyak kami dapat jimatkan belanja perubatan jika ada anak-anak yang sakit," katanya yang mempunyai tiga anak dan isteri tidak bekerja.

Di Kelantan, penoreh getah Noor Atikah Aziz, 28, berkata pendekatan yang dilakukan kerajaan untuk membantu golongan B40 dan M40 menerusi Skim Perubatan MADANI sangat tepat pada waktunya memandangkan keadaan situasi kos sara hidup yang semakin mencabar.

"Saya sangat bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan kerana menyediakan Skim Perubatan MADANI ini kepada rakyat terutama golongan yang memerlukan untuk mendapatkan rawatan yang membabitkan fasiliti kesihatan di hospital dan sebagainya," katanya.

-- BERNAMA