KUALA LUMPUR:Status quo di Perak masih boleh dikekalkan meskipun Pas telah menyatakan pendirian untuk tidak bersama dengan pembentukan kerajaan baharu.

Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata, perkara itu dilihat selepas wujud kelembutan daripada pendirian Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang mahu kerajaan negeri perlu ditubuh daripada Perikatan Nasional (PN).

Katanya, bagaimanapun perkara itu menimbulkan persoalan adakah UMNO akan kembali kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) selepas usul berkenaan dibawa pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, semalam.

"Kita kena lihat dalam konteks apa yang berlaku semalam (di mana) UMNO menolak Menteri Besar (dan) bukan PN, malah pembangkang pula menolak kedua-duanya iaitu Menteri Besar dan kerajaan PN.

"Saya percaya kedudukan seperti ini yang boleh dijangkakan adakah status quo itu masih boleh dikekalkan walaupun Pas telah menyatakan pendirian menolak (untuk) bersama dengan kerajaan baru," katanya kepada Astro AWANI di sini pada Sabtu.

BACA: Pemimpin PH kunci mulut, selesai menghadap Sultan Perak

BACA: Pemimpin PH, Orang Besar Perak tiba di Istana Kinta

BACA: LAPOR LANGSUNG: Pemimpin PH menghadap Sultan Perak: Apa bakal jadi hari ini?

Dalam pada itu, Sivamurugan berkata, adakah menjadi kesukaran untuk melihat akan wujud gabungan baharu membentuk Kerajaan Negeri Perak.

"Bagaimanapun perkara itu boleh berlaku jika ada beberapa pihak bersedia untuk menzahirkan kerjasama dalam gabungan baharu itu, namun tetap akan menimbulkan polemik politik.

"Jadi dalam kedudukan sekarang, saya masih melihat status quo tanpa ada banyak perubahan melainkan ada desakan tertentu daripada pihak lain yang mahu teruskan agenda pembubaran," ujarnya.