KUALA LUMPUR: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menzahirkan kekecewaan atas kadar vaksinasi di negeri itu yang masih rendah.

Menerusi hantaran di Facebook Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, baginda bertitah statistik laman web Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) sehingga 2 Ogos menunjukkan hanya 31.3 peratus (1,184,151 orang) telah menerima vaksin dos pertama.

“Saya sebagai Sultan Johor bertanggungjawab dan diamanahkan untuk menjaga rakyat saya. Nyawa tidak boleh dijual beli.

"Saya selalu fikirkan penderitaan rakyat saya, terutamanya mereka yang jatuh sakit dengan COVID-19, dan yang telah meninggal dunia.

"Amat mengecewakan apabila kami seolah-olah perlu merayu untuk mempertingkatkan kadar vaksinasi untuk keselamatan rakyat kita sendiri," titah baginda.

BACA: TMJ mahu kerajaan Johor pertingkat kadar dos harian kepada 70,000

Baginda juga bertitah, penularan yang membimbangkan kini menjadi lebih parah dengan merebaknya kes-kes varian Delta dan strategi pemvaksinan seramai mungkin perlu dilaksanakan dengan kadar secepat yang mungkin.

Justeru, baginda amat mengharapkan imuniti kelompok dapat dicapai secepat mungkin di negeri Johor dan di seluruh negara supaya kesannya kepada kehidupan seharian semua lapisan rakyat dapat pulih.

 
Sumber Facebook officialsultanibrahim