Sempena sambutan Deepavali hari ini, kesemua 12 individu yang disyaki mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) meraikan hari kebesaran penganut agama Hindu itu bersama keluarga di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPK).

Menurut Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, keluarga kesemua tahanan itu diberi hak untuk melawat selama dua jam bermula pukul 9 pagi hingga 5 petang.

Ayob Khan berkata, keluarga juga diberi peluang membawa makanan kepada tahanan.

"Kita dapati ada tahanan yang mengalami gastrik dan sakit perut, ia perkara biasa dan mungkin mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan makanan di sini," katanya.

Beberapa keping foto yang dikirimkan ke Astro AWANI menyaksikan tahanan kelihatan gembira apabila bertemu dengan keluarga sempena perayaan Deepavali.

Media sebelum iin melaporkan, kesemua 12 individu termasuk ua ADUN dari Negeri Sembilan dan Melaka ditahan kerana disyaki terbabit LTTE mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).