Batuk kokol, yang dikenali juga sebagai Pertussis menyebabkan batuk yang teruk di mana biasanya pesakit dikenali menerusi corak batuknya.

Ia merupakan jangkitan saluran pernafasan yang mudah berjangkit dan paling menjejaskan kesihatan kanak-kanak.

Disebabkan oleh bakteria Bordetella pertussis, penyakit ini merebak melalui titisan pernafasan yang dilepaskan semasa batuk atau bersin.


Memahami permulaan gejala

Gejala batuk kokol biasanya muncul dalam tempoh 7 hingga 10 hari selepas pendedahan. Tanda-tanda awal ini termasuk demam ringan, hidung berair, dan batuk yang berterusan. Penyakit ini boleh bertambah teruk, menyebabkan batuk yang kuat.


Komplikasi

Walaupun batuk kokol boleh menjejaskan individu dari pelbagai peringkat umur, bayi terutamanya terdedah kepada komplikasi serius. Kehilangan air, kehilangan berat badan, radang paru-paru, patah tulang rusuk, kejang, dan kerosakan otak boleh berlaku akibat jangkitan ini. Oleh itu, kewaspadaan dan tindakan segera sangat penting apabila berdepan dengan batuk kokol, terutamanya dalam kalangan bayi.


Vaksin

Vaksinasi menjadi pertahanan paling berkesan terhadap batuk kokol. Di Amerika Syarikat, terdapat dua vaksin yang memberikan perlindungan bukan sahaja daripada batuk kokol, tetapi juga tetanus dan difteria. Vaksin DTaP diberikan kepada kanak-kanak di bawah 7 tahun, manakala kanak-kanak lebih tua dan orang dewasa menerima vaksin Tdap.


Langkah-langkah pencegahan dan amalan kebersihan

Untuk mengurangkan risiko batuk kokol, amalan kebersihan yang baik adalah penting. Menutup mulut semasa batuk atau bersin, mencuci tangan secara kerap, dan mengurangkan sentuhan dengan individu yang sakit mampu membantu pencegahan.


Mengelakkan penularan dan melindungi populasi yang berisiko

Antibiotik boleh mengurangkan peluang jatuh sakit atau menjangkiti orang lain jika seseorang itu sudah terdedah kepada pesakit batuk kokol. Langkah ini amat penting terutamanya jika individu berkenaan tinggal bersama bayi atau wanita hamil yang mempunyai risiko lebih tinggi terhadap komplikasi serius daripada batuk kokol.


Menyelenggara maklumat dan mendapatkan panduan pakar

Untuk melindungi diri dan keluarga dari batuk kokol, adalah penting untuk sentiasa mengemaskini vaksinasi dan mendapat maklumat mengenai langkah-langkah pencegahan. Untuk sebarang soalan atau kebimbangan, disyorkan untuk berunding dengan pakar perubatan atau klinik kesihatan tempatan.